Siffran 7

Årskurs 1 samlas i klassrummet efter lunchrasten. Sorlet lägger sig när läraren ber eleverna att lyssna. Det är dags för svenska och matte. Hälften av elevers namn ropas ut och instruktionerna är att hämta sina orange sifferhäften. Eleverna är vana och hämtar häftena i sina lådor och ställer sig i kö. De samlas sedan på den svarta mattan i fritidsrummet. Läraren berättar om att förra veckans siffra var 6. Vilken siffra kommer sen? Alla elever räcker upp. Just det, siffran 7. Hur ska man då börja när man ska skriva en 7:a? En elev säger att man ska börja uppe och sedan ett rakt streck och sedan ett  streck snett ner. Hon visar med fingret i luften hur man gör en 7:a.

Läraren frågar vad det är för skillnad på siffror och tal. Det finns hur många tal som helst men inte hur många siffror som helst.

På tavlan finns ett svart A3 papper med siffrorna 0-10 och sedan under en rad med 11-21. Eleverna ser att det blir ett mönster när läraren pekar på siffran 20 och undrar vilket tal som står under. 30 ropar eleverna ut.

1 och 11 sen 2 och 12, det blir ett mönster säger en elev.

13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 är tonåringar säger en annan elev. Javisst, det hör man på talets ändelse.

10-19 har ettor allihopa säger en tredje elev.

-Nu får ni träna på mattan med fingrarna och skriva 7:or, säger läraren. Eleverna är entusiastiska och visar med glädje att de kan skriva 7:or.

Sedan får eleverna vars ett vitt A4:a papper och får träna på att skriva sjuor med en penna i valfri färg.

Visst blir det fina sjuor!

IMG_1656 IMG_1657 IMG_1660 IMG_1661

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *