Projekt hinderbana åk 4


Eleverna i åk 4-6 arbetar med tema teknik. Uppdraget är att fundera ut en rolig hinderbana som hade passat på en skolgård för åldrarna 10-12 år. Syftet är att träna på enkla maskiner så som hävstången, lutande plan, kil, hjulet och skruven. I åk 4 sitter eleverna vid sina bänkar och skissar för fullt. Jag pratar med en elev och frågar honom vad han gör. Han svarar att han gör en hinderbana. Jag undrar såklart om det är något särskilt de ska tänka på när de ritar. Pojken säger att de ska göra en skiss och en ritning som visar hur man ska bygga hinderbanan. Han fortsätter rita på sin skiss. Han säger att hans favorithinder är armgången för han gillar att hänga med armarna. Jag kan inte låta bli att fråga vad han lär sig genom att göra detta projekt och han svarar utan betänketid att han lär sig hur man gör skisser och ritningar och att det är bra att kunna när man bli stor och vill bli byggare. Fast han ska inte bli byggare. Nej, han ska bli en som arbetar på museum eller så ska han bli lokförare.

En annan elev sitter och ritar på sin skiss. Jag ber honom förklara och beskriva hans olika hinder. Så här svarar han:

Jag har ritat ett rep som man kan klättra uppför. Det finns två ingångar. Man går in i en dörr sen är det pålar som man ska hoppa på. Sen kan man gå uppför en trappa och åka ner på en rutschkana. Klättrar du uppför repet finns det också pålar du ska hoppa på en sedan kan du välja på en ruskig gubbe eller en vän. Där kan du sedan få dricka. Sedan kommer en trampolin du kan hoppa från. (se bild nedan)

Patrik hinderbana

Eleverna gör otroligt fina och detaljerade skisser. Jag ser fram mot att få visa er deras modellbyggen. På återseende!

Detta bildspel kräver JavaScript.