Livvaktsbrännboll för åk 5

Musiken ljuder från högtalarna när jag kommer in i idrottshallen. Det är en stor och ljus sal. Just nu är den tom, men det är den inte så länge till. Det ligger endast fyra stycken koner i vars en hörna på golvet som lockar tankarna till vad som ska hända på passet i dag. Några koner  är blåa och några är gula.

En efter en kommer eleverna ut från omklädningsrummet och musiken lockar till direkt rörelse. Eleverna rör sig fritt i salen, några har en boll och leker med och några har satt sig på en tjockmatta. När alla är ombytta samlas eleverna i en ring på golvet och läraren berättar om vad som ska hända på passet. Idag är det en ny lek. Livvaktsbrännboll heter det.

-Vad gör en livvakt? undrar läraren.

Eleverna räcker upp och svarar att det är någon som skyddar en annan person. Precis så!

Brännboll är något som de flesta har spelat. Men nu ska det vara något annat att tänka på också. Utelaget ska fånga bollen och träffa kastaren med denna. MEN! Kastaren har en egen livvakt. Livvaktens uppgift är att springa med den personen som har kastat ut bollen och skydda denna från träffar. Livvakten är immun mot bollträffar. Så innelaget får poäng för varje avklarad helrunda och utelaget för varje prickad löpare.

Först är det uppvärmning! Två tagare väljs ut. Det är dags för tunnel -pjätt. Eleverna är vana och kommer snabbt igång med uppgiften. Ljudet från snabba skor blandat med rop, skratt och musik får salen att vakna till liv på riktigt. The game is on!

Genom undervisningen i idrott ska eleverna få möta olika aktiviteter för att utveckla allsidig rörelseförmåga och genom dessa två övningar tränar eleven både på  förmågan att delta i lekar, spel och idrotter och på  förmågan att anpassa sina rörelser till aktiviteten.