Kraft i åk 2

Som det regnar ute idag. På vägen till klassrummet ser man spår av blöta barnfötter på golvet. Eleverna kommer in och är fuktiga i håret, kinderna är rödrosiga och det känns som att den friska luften bitit tag i eleverna och följt med hela vägen in i klassrummet.

På schemat står det kraft. Läraren visar på tavlan och berättar att först är det kraft och sedan ska de arbeta vidare med sina sagor. För de har nyligen börjat med ett sagotema. Men nu är det kraft.

-Då vill jag ha er alla här i en ring, säger läraren och visar att eleverna ska komma fram till henne vid tavlan. Eleverna sätter sig i en ring.

-Flytta lite bakåt så att alla kommer in in ringen, fortsätter läraren. Det är mysigt att ha er här nära så ni alla ser när jag visar er bilderna från boken.

Det är”Sagan om den lilla farbrorn” av Barbro Lindgren. Läraren berättar att hon har hört sagan förut på radion. Då var det musik och ljud i bakgrunden och man kunde höra fågelkvitter under tiden sagan lästes.

-Nu får ni låtsas att ni hör de olika ljuden, fortsätter hon. Boken är både sorglig och söt på samma gång.

Det var en gång en liten farbror…de tyckte att han var för liten och såg dum ut…

– Så dumma de är, säger en elev.

Ja, det finns en hel del att diskutera om hur man ska vara mot varandra så att alla mår bra i ”Sagan om den lilla farbrorn”. Hoppas den slutar lyckligt!

Jag blev lycklig i alla fall när läraren berättar att i åk 2 är alla bra kompisar och tar hand om varandra.

Ta hand om er ni också!/ Lina