Italiensk minestronesoppa utvecklar initiativförmåga

Åk 6 lagade denna veckan Italiensk minestronesoppa på sin hemkunskaps lektion. I en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett kunnande som rör mat och måltider. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar sin initiativförmåga och kreativitet vid matlagning, skapande av måltider och andra uppgifter i hemmet.

Åk 6  jobbade i grupper och skalade och delade alla grönsakerna som de sedan snabbt brynte innan de hällde på vatten och buljong.

Sedan tillsatte de tomatpuré och passerade tomater.

Soppan fick koka och sedan var det dags att hälla i pastan och så fick soppan koka igen tills den var klar. Den smakades av med salt och peppar.

Alla smakade på sin soppa och några elever kunde tänka sig att göra den även hemma till middag…

Genom undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska eleverna  ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang.