I ”Bokstavslandet” med åk 1

Barnen sitter vid sina platser. Smartboarden sätts i gång. Det går ett litet sus genom klassrummet när det klickas vidare in på ur.se och bokstavslandet. JAAAA! ropar alla i kör. Livet i bokstavslandet är något som är väldigt populärt. Har ni tittat på det så förstår ni säkert barnens glädjeutrop. Det är musik, färg och humor i en härlig blandning och allt i syfte att lära barnen bokstäverna i alfabetet och att stimulera barnen och deras intresse för språk.

Programmet startar med bokstavsfåglar som sjunger alfabetet i en melodi som det är lätt att hänga med i. Barnen är inte sena. De hänger på och sjunger alfabetet i kör. Idag är det fokus på Q och K. Det är bokstäver som låter lika men är inte så lika utseendemässigt. Vilka ord börjar på K och hur ser Q:et ut? När ska man använda Q?

Vid ett tillfälle befinner vi oss i en operationssal. Ett ord har gått i sönder och bokstäverna ligger huller om buller. Vad ska det vara för ord? Operationen går ut på att sätta bokstäverna rätt, att laga ordet. Några ledtrådar får vi. T ex ett gångjärn och idrottskada. I klassrummet gissas det från alla håll. De är snabba och löser det på nolltid tillsammans. KNÄ! Operationen lyckades. Vi kan andas ut.

Barnen  är aktivt med hela programmet. De läser, sjunger och ljuder ord tillsammans. Lärprocessen är tydlig och eleverna får träna aktivt på  många förmågor samtidigt. Förmågan att formulera sig och att kommunicera i tal. Förmågan att läsa texter för olika syften samt  förmågan att utveckla sina kunskaper om svenska språket.

Det är härligt att se barnens engagemang och deras lust att lära.

K som Kunskap!