Fantastisk fantasi i åk 2

Visste ni att eleverna i åk 2 har en en fantastisk fantasi? Men hur vet jag det kan man fråga sig?

Jo, de har endast utifrån en cirkel på ett papper skapat ett påhittat djur och sedan skrivit en lång beskrivande text om detta.  Visst låter det helt fantastiskt? Men hur har det gått till kan man fråga sig sedan?

Jo, eleverna fick vars en cirkel på ett papper. Denna cirkel fick de sedan måla precis hur de ville. Nästa steg var att vända pappret upp och ner och sedan klippa cirkeln i bitar. Mellan 5-10 bitar fick de ha.

Sedan fick de ytterligare ett vitt papper som de skulle klistra fast de utklippta bitarna på, nu med den målade sidan upp och försöka göra ett fantasidjur.

När det var klart klippte de ut djuret och klistrade fast det på ett färgat papper. Nu var det bara för eleverna att fundera på vad djuret skulle heta, vad det skulle äta, var det bodde någonstans och vad det hade för egenskaper.

Genom den här uppgiften har eleverna tränat på många förmågor. De har tränat på att kombinera bilder med texter så de kan förtydliga och förstärka innehållet i texten. De har tränat på att skriva en text med läslig handstil eller på dator. De har även tränat på att använda stor bokstav och punkt samt att stava ord. Inte illa eller hur?

Om man tittar på deras arbeten ser man också hur väl de har fångat alla dessa förmågor i en och samma uppgift. Det kallar jag fantastisk fantasi!

Elefantnoshörningen

Detta djur äter havsgräs och träd. Han bor i havet men ibland är han på land. Han har två horn som öron. Den ser i alla färger. Man ser inte dens ögon. Detta djuret kan stångas. Detta djuret har blivit utsatt för många saker.