En vecka i romernas värld

Under vecka 41 kommer åk 4-6 ha en romsk kulturvecka. Vi arbetar och kommer att arbeta med de olika minoritetsgrupperna och minoritetsspråken i skolan under några veckor fram och vad passar inte bättre än att Sjöbo kommuns kulturutbud innehåller en temavecka om just Romer.

I måndags möttes eleverna av en något annorlunda dag. På schemat stod det föreläsning och dansworkshop.   I klassrummen kunde eleverna skymta klädhögar på borden i alla möjliga färger och nyanser, romska flaggor, smycken, hästskor och andra intressanta prylar som sedan eleverna fick ta del av under dagen.

Åk 5 fick börja med att dansa. I sexornas klassrum var stolar och bord  borttagna och det var en stor öppen yta som lockade till rörelse. En äldre dam och yngre tjej stod beredda att ta emot oss och berättade om hur klädkoden för kvinnliga romer, både vuxna och barn, under en lång tid var vackra klänningar med mycket tyg i alla möjliga färger och brodyr. Fortfarande idag finns det en del romer som bär dessa kläder. Men många har försökt passa in i samhället genom att klä sig som alla andra med oro för att bli mobbade och utsatta. Den gamla damen fortsatte att berätta lite om romernas musik och bredvid stod en yngre flicka på 13 år med en gul och röd klänning utsmyckad med stora guldpaljetter som senare skulle dansa för oss. Vi fick sedan känna, klämma och prova de mest vackra klänningar och skjortor ni kan tänka er. Många elever provade flera olika kläder och slutligen fastnade de för ett plagg. När alla var klädda visade den yngre flickan en romsk dans och sedan fick våra elever prova att dansa. Det var mycket stora mjuka ,snabba, rörelser där de vackra klänningen var en del i dansen. Pojkarna däremot fick det lite lättare och skulle stå och klappa med händerna och på knäna i takt med musiken. Det var av skräckblandad förtjusning när eleverna insåg att de skulle dansa kille/tjej.

Sedan var det föreläsning. I ett av klassrummen stod ett stor bord uppdukat med mängder av saker. Broderade dukar, äpplen, gitarr, hästskor, smycken, sjalar, grytor och kastruller och under alla prylar skymtade vi den vackra romska flaggan. Mannen som föreläste för oss var själv rom och berättade med stor inlevelse om sin kultur och om sitt liv som rom. Eleverna var hänförda och lyssnade med stora öron. De fick även vara delaktiga i föreläsningen och fick spelat ett litet rollspel för att få en större förståelse för hur det såg ut för romska barn för inte så länge sedan.

Vi fick reda på att romska barn  inte fick stanna mer än tre dagar på ett ställe, de hade inte rätt till sjukvård, de fick inte gå i skolan och de fick arbeta från morgon till kväll för att kunna överleva.

Föreläsaren pratade mycket om fördomarna som människor har om romer och pratade mycket om händelser som han själv varit med om. Eleverna tyckte det var konstigt att det var så och pratade mycket om att alla är lika mycket värda oavsett hur man ser ut och var man kommer ifrån.

Tänk om alla tänkte som våra elever!!

På fredag är det avslutning på temat och det blir både dansuppvisning och modeshow.

”Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla” Lgr11, Skolans värdegrund och uppdrag

”Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att se samhällsfrågor ur olika perspektiv. På så sätt ska eleverna utveckla förståelse för sina egna och andra människors levnadsvillkor, betydelsen av jämställdhet, hur olika intressen och åsikter uppstår och kommer till uttryck och hur olika aktörer försöker påverka samhällsutvecklingen” Lgr 11, samhällskunskap

Detta bildspel kräver JavaScript.