Alunbruket med åk 5 och 6

 

Tisdagen den 27 september var åk 5 och 6  på studiebesök i Alunbruket vid Andrarum. Vi åkte buss och möttes av den fantastiska Eva som vi träffat tidigare när vi var på rundvandring på Christinehofs slott i våras. Det var lite kallt ute och några elever huttrade i den svala skogen. Men solen värmde oss sedan under dagen. Eva började med att berätta lite om Alunbruket och dess historia med Kristina och Carl Piper. Hur Carl Piper var Karl den tolftes närmaste förtrogna och att han var gift med Kristina som var en dotter till en rik köpman i Stockholm. Eva  berättade och eleverna lyssnade och ställde frågor. Visste ni att Carl Piper dog i kriget i Ryssland efter att ha blivit tillfångatagen av ryssarna? Detta ledde till att Kristina som var en duktig affärskvinna blev en mäktig markägare och på så vis den enda kvinnan i Sverige på denna tiden som hade rösträtt. Hade man mark hade man rätt att rösta.

Vi fick sedan en rundtur i historiens fotspår. Lyssnade man riktigt noga kunde man höra ropen när arbetarna som bråkade skiffer behövde få tag på sin fru som skulle hjälpa till att dra upp rullebären uppför backen för att slänga slagget.

Att tillverka alun var ingen lätt process fick vi veta. Först skulle skiffret bråkas (hackas ner från berget), sedan brännas i tre månader för att i nästa steg badas i ett karställe. Det vattnet(även kallat lut) skulle sedan transporteras bort i rör gjorda av borrade trästockar för att i nästa steg samlas i ett pumphus och pumpas upp till ett ställe där det slutligen kristalliserades till stora saltstenar som man använde till att garva skinn, stoppa blodföde, textilfärgning och konservera mat.

Vi hade en riktigt fin dag. Vädret var varmt och soligt och naturen runt omkring var helt  fantastisk. Vi fick gå på höga backar gjorda av människan, lyssna på lövgroda, hitta fossil, titta på fossil i lupp, tova och spinna ull, och lära oss otroligt mycket om svensk historia och kulturarv. Vi passar på att tacka Eva för denna upplevelserika dag.

”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om och insikt i det svenska,  kulturarvet.  I all undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv. Genom ett historiskt perspektiv kan eleverna utveckla en förståelse för samtiden och en beredskap inför framtiden samt utveckla sin förmåga till dynamiskt tänkande.”Lgr 11

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *