Åk 5 rapporterar om nyfunna planeter

Under några veckors tid har Vollsjö skola haft tema rymden. Alla klasser får lära sig mer om Big Bang och våra planeter. I kunskapskraven i Fysik står det att eleven ska kunna beskriva och ge exempel på himlakroppars rörelse i förhållande till varandra och för resonemang om hur dag och natt, månader och årstider uppkommer.

I det centrala innehållet står det att eleverna ska lära sig mer om människan i rymden och om användningen av satelliter.

Så då har vi  i 4-6 bland annat fått leta fakta och göra egna presentationer för våra klasskamrater om något som fångat vårt intresse under genomgångarna om Rymden.

Bilden har integrerat med detta tema och där har eleverna först fått grundkurser i hur man skapar geometriska former från 2D till 3D. Vi har tränat på att teckna skuggor och göra perspektiv. Detta har sedan resulterat i en rymdbild där eleverna först  fick föreställa sig själva i rymden och att de som astronauter var först med att upptäcka en ny planet. Denna nyhet är stor och måste med hjälp av en selfie dokumenteras och meddelas till andra på jorden så fort det bara går. Givetvis får man som första upptäckare namnge sin planet!

På detta vis tränar vi olika tekniker bland annat blending med oljekritor när vi gör planeterna men vi tränar även på digitala verktyg. Hur kan vi ta en ”selfie” med en chrome book som berättar en känsla?  Ytterligare förmågor vi tränar på är att arbeta med teknikerna att göra perspektiv och skuggor samt att arbeta med olika material te x papper och plast.

Bilderna är fantastiskt vackra. I bottnen på bilderna ligger ett skimmer av stjärnor skapade av färgstänk sedan kommer det planeter i alla dess former och färger. Djupet i bilderna blir tydligt och uttrycken i elevernas ”selfies” är tydliga i vilken känsla de vill berätta.

Bara se och njut!

Detta bildspel kräver JavaScript.