Åk 3 räknar uppställning med växlingar

I klassrummet sitter alla eleverna ner vid sina platser och räknar flitigt  i matteböckerna. De gör lite olika saker och jag  fastnar vid en tjej som räknar uppställningar. Jag frågar henne vad hon gör och hon svarar mig att hon jobbar med matte i Koll på matematik 3. Vad gör du i matten? fortsätter jag. Hon säger då att hon gör substantiv, minus och plus och räknar ihop poäng. Jag frågar henne om det är lätt och hon svarar sådär. Vissa saker är svåra, fortsätter hon. Det kan ta lite tid att göra en uppställning. Hon slår lite försiktigt med pennan i boken. Vad är roligast då? undrar jag vidare. Det är nog ändå att göra uppställningar svarar hon mig. Jag tackar henne för hennes tid och går vidare runt i klassrummet.

Jag stannar och pratar lite med läraren. Eleverna gör lite olika saker beroende på hur långt de kommit i matteboken. Igår introducerades multiplikation och för att ge eleverna lite motivation bjöds de på popcorn vilket var uppskattat.

Jag går vidare runt i klassrummet och stannar upp vid en annan elev och frågar om hon inte kan berätta hur man gör en växling. Visst,säger hon och börjar berätta. Talet är 7391-4427. I boken är talet redan uppställt. Så här förklarar hon:

Först om man har 1-7 så går inte det. Har man 1 kan man inte ta bort 7. Då måste man stryka 9:an som är bredvid 1:an. Då skriver man 10 ovanför 1:an. Sen får man räkna ut 11-7, som blir 4. Sen tar du bort 10 från 9 och då blir det 8. Du tar 8-2 istället för 9-2. Då blir det 6. Sen har man växlingen igen 3-4 går inte, då stryker du 7:an bredvid och skriver en 10. Så det blir 13-4  och det är 9. Sedan blir 7:an en 6 och du tar 6-4 som blir två. Alltså 2964. Sen får du inte glömma att ringa in 10 och 1 och 10 och 3.

Wow! Vilken förklaring hon ger mig! Åk 3 har verkligen koll på matte!