Elevens val-tre intensiva, roliga och innehållsrika dagar

För några veckor sedan hade vi lärare tid att planera för elevens val. Vi satt och funderade på vad våra elever skulle uppskatta att göra som inte är ordinarie lektioner för dem men som ändå passade väl in i kursplanerna. Vi kom fram till att nyttiga mellanmål, skapande, teater och kulisser, friluftsliv,göra en egen tidning, programmering och Turf hunt skulle kunna passa som alternativ till elevens val. Vi gjorde sedan korta videopresentationsklipp till varje alternativ och utifrån dessa fick eleverna välja första, andra och tredjehandsval inför dessa dagar.

Så förra veckan var det äntligen dags för att hålla i elevens val. Alla lärarna var förbereda att ta sig an de nya åldersintegrerade grupperna. Vi hade tre fina dagar på Vollsjö skola och grupperna arbetade på som i en tomteverkstad i de olika klassrummen.

Skapande gruppen hade frisbees i mängder att göra något kreativt av och tillverkade allt från snögubbar, pingviner och pyramider.

Tidningsgruppen var bland annat ute och intervjuade alla på skolan och frågade runt vad eleverna gjorde i de olika grupperna och skrev långa fina reportage. Resultaten blev en 48 sidor lång tidning som kopierades upp till varje klass.

Teatergruppen tillsammans med kulissgruppen arbetade med ett utdrag ur ”Häxorna” av Roal Dahl och lyckades på tre dagar framföra en hejdundrande show för alla på skolan med både ljud, ljus och rökeffekter och ett exceptionellt skådespeleri.

Nyttiga mellanmålsgruppen lagade goda och nyttiga mellanmål som t ex hallonmuffins och egentillverkad müsli.

Programmeringsgruppen fick prova på att programmera med Blue bots och Makey makey men även lära sig lite i programmeringsprogrammet Scratch.

Friluftsgruppen var ute och vandrade, ( 8 km en dag!) lagade mat utomhus och fick bland annat prova på att tälja.

Turf hunt gruppen gick skattjakter och fick lära sig att göra egna skattjakter med hjälp av en app i Ipaden som heter Qr-reader.

Tre intensiva, roliga, fantastiska dagar hade vi. Alla var nöjda, stora som små och vi ser redan fram mot nästa gång vi ska ha elevens val. Kanske det blir favorit i repris, kanske tänker vi annorlunda. En sak är säker i alla fall, roligt blir det nästa gång också.

Detta bildspel kräver JavaScript.

”Skolan ska främja elevernas harmoniska utveckling. Detta ska åstadkommas genom en varierad och balanserad sammansättning av innehåll och arbetsformer. Gemensamma erfarenheter och den sociala och kulturella värld som skolan utgör skapar utrymme och förutsättningar för ett lärande och en utveckling där olika kunskapsformer är delar av en helhet. Ett ömsesidigt möte mellan de pedagogiska synsätten i förskoleklass, skola och fritidshem kan berika elevernas utveckling och lärande.” Lgr 11, skolans värdegrund och uppdrag